Intézményünket
1947-ben alapították azzal a céllal, hogy Tiszaföldvár és környéke
gyermekeinek
középiskolai beiskolázását és a Tiszazug kulturális felemelkedését
elősegítse.
Az iskola 1950-1965 között a volt járási főszolgabírói hivatal
épületében
(jelenleg kollégium) működött. 1965-ben adták át az intézmény mostani
épületét.
Az
1947-ben
létrehozott „gimnáziumi tanfolyam” évtizedek alatt sokrétű
nevelési-oktatási
feladatot eredményesen ellátó intézménnyé fejlődött. A ’60-as évek
második
felétől néhány évig mezőgazdasági gépszerelő szakközépiskolai oktatás
folyt az
iskolában. 1972-től több mint 20 éven keresztül igen nagy sikerrel
működött a
középfokú óvónőképzés. Ezt elősegítendő gyakorló óvodát és
szaktantermet
építettek az iskola épületéhez. Az óvónőképzés keretében több mint ezer
óvónő
végzett az iskolában. A ’80-as évek végétől néhány évig szociális
asszisztensképző és pedagógiai szakközépiskolai osztályok működtek az
intézményben. A ’90-es évek első felében az iskola korszerűsítette és
megalapozta a ma is működő képzési szerkezetét. Az intézmény szervezeti
keretei
között 1998-2004 között – az országban egyedülálló módon – pedagógiai
szakszolgálat működött.
Az elmúlt hat évtizedben az iskola igyekezett eleget
tenni a település és
közvetlen
környéke, sőt a megye oktatási igényeinek. Az itt tanító pedagógusok
igen
eredményesen készítették fel tanítványaikat mind a felsőfokú
tanulmányokra,
mind pedig a közvetlen munkába állásra.
Az
iskola a
kézilabda szakágban elért eredményei, a diákszínjátszásban és a
kórusmozgalomban elért sikerei és a több mint három évtizede működő
Odorvári
Kutatótábor révén országosan ismertté vált. Ezt az ismertséget és
elismertséget
erősítették tanítványainknak az országos tanulmányi versenyeken elért
eredményei is. Az előbbiek alapján
megbecsülésnek örvend mind a szülők körében, mind pedig a szakmai
berkekben. Mindezek alapján – az
előnytelen demográfiai
helyzet ellenére – jók az iskola
beiskolázási eredményei
II. Az intézmény jelene és jövője
A 2008/2009. tanévben gimnáziumi képzés az alábbi formákban folyik az
intézményben: emelt
szintű idegen nyelvi osztályok (9- 12. évfolyam) és informatikai
osztályok (9-11.
évfolyam). Szakközépiskolai keretben
tanulnak a humán
szakközépiskolai osztályok és a rendészeti pályára előkészítő osztályok
(9-12.
évfolyam).
A 2007/2008. és a 2008/2009. tanévben
beiskolázott 9. évfolyam osztályszerkezete mutatja azt a képzési
struktúrát, amely legalább közép-, de
valószínűleg hosszú távon is kielégíti a helyi és a megyei igényeket,
és többféle
célzatú helyben való továbbtanulási lehetőséget biztosít a
tiszaföldvári, a
környékbeli, sőt az azon túli tanulóknak is. Megvan a lehetőségük a
felsőfokú,
ezen belül a szakirányú továbbtanulásra ugyanúgy, mint a szakképzésre
vagy a
közvetlen munkába állásra. Az idegen nyelvi és az informatikai
gimnáziumi
képzés általános és tartós társadalmi igényeket elégít ki. A humán
szakközépiskolai képzés olyan ismeretekhez és készségekhez juttatja a
tanulókat
(zömmel lányok), amelyeket családi életükben is fel tudnak használni.
Iskolánk érettségi utáni szakképzése
(szakképző évfolyam) ráépül a humán szakközépiskolai osztályainkra. E
képzés
keretében lehetőség nyílik a pedagógiai, a gyógypedagógiai és a
szociális
asszisztensi szakmák megszerzésére. A 2009/2010. tanévre mind a
pedagógiai-gyógypedagógiai, mind pedig a szociális asszisztens képző
osztályokba várjuk az érettségizett tanulók jelentkezését.
Olyan
középiskolai és szakképző osztályaink vannak, amelyek nemcsak a
jelentkező
társadalmi igényeket elégítik ki, hanem viszonylag könnyen
továbbfejleszthetők vagy
átprofilírozhatók pl. idegen nyelvi előkészítő osztály indítása. A
részben a
humán szakközépiskolai osztályra épített érettségi utáni szakképzésben
megfelelő, de viszonylag könnyen kivitelezhető előkészületek után az
iskola
képezni tud a város számára a strandfejlesztés esetén szükséges
egészségügyi és
turisztikai szakembereket. Ehhez az is alapot ad, hogy évek óta
sikeresen
oktatjuk az utazás és turizmus nevű tantárgyat, amelyből érettségi
vizsgát is
tesznek tanulóink
2000. szeptember 1-je
óta esti
gimnáziumi felnőttképzés is folyik
az intézményben, a Budakalász Gimnázium szervezésében. E képzési forma
működtetésével a jövőben is lehetőséget adunk az érettségi bizonyítvány
megszerzésére mindazoknak, akiknek erre a nappali képzésben nem volt
lehetőségük.
A megyei szintű
beiskolázást is igen
sok tanuló tanulási esélyeinek biztosítását szolgálja a lányok és fiúk
elhelyezését egyaránt lehetővé tévő kollégiumunk.
Sajnos a nem kollégium céljára emelt régi épületben – állandó javítási
törekvésünk ellenére – a lakhatási feltételek nem túl kedvezőek. A
fenntartónk
pályázatot nyújtott be új kollégium felépítésére. Ha megvalósulna a
tervezett beruházás,
az még vonzóbbá tenné az iskolát a távollakók számára, így elősegítené
a
beiskolázás tartós sikerességét.
Az iskolánkban folyó
nevelő-oktató munka eredményességét jelzik a
felsőoktatási
felvételi, a nyelvvizsga és a versenyeredményeink. 2000-2005. között
iskolánk
végzőseinek 49,2 %-át vették fel az érettségi évében a felsőoktatásba.
Ez a
megye 17 vegyes típusú középiskolájából a 4. helyet, az ország 175
középiskolájából a 43. helyet jelenti.
Tanulóink
zöme kistelepülésekről érkezik, családjuk átlagos szociokulturális
mutatói
alacsony szintűek. Ehhez képest különösen jónak számítanak a felvételi
eredményeink (magas szintű az ún. hozzáadott érték). Kiemelkedően jó
felvételi
eredményesség jellemző az idegen nyelvi emelt szintű és a hatévfolyamos
gimnáziumi osztályokra. A tanulóink továbbtanulási esélyeit jelentősen
növeli
az a tényező, hogy közülük sokan szereznek nyelvvizsga bizonyítványt
középiskolai tanulmányaik során. 2000-2005 között a felsőoktatásba
jelentkező
tanulóink 37,9 %-ának volt nyelvvizsgája. Ez a megyében az 5. helyet
jelentette
számukra. Az elmúlt néhány évben kiemelkedő vizsgaeredmények születtek
földrajzból
és szakmai tantárgyakból. Figyelemre méltóak az eredményeink idegen
nyelvekből,
történelemből, magyar nyelv és irodalomból, matematikából, biológiából
és
rendvédelemből.
Az iskolai
diákéletet hagyományos rendezvényeinkkel tesszük színessé,
tartalmassá és
emlékezetessé: gólyatábor, gólyaavatás, szalagavató bál, diáknapok,
Könyv és
Költészet Napja, ünnepi megemlékezések. Évente kiadjuk a Hajnóczy
Antológiát,
amelyben megjelentetjük diákjaink legjobb szépirodalmi és
képzőművészeti
alkotásait. A diákélet tartalmassá tételéhez jelentősen hozzájárul, az
iskolában működő Diákönkormányzat. Az iskolát és diákjainkat két
alapítvány is
segíti. A Hajnóczy József Gimnáziumért és Szakközépiskola Diákjaiért
(1994), A
Hajnóczy József Gimnáziumért (1996).
Intézményünk nevelői
tevékenységük
során mindenkor a Németh Lászlótól vett pedagógiai hitvallásának
akarnak
megfelelni:
„A pedagógusi hit, mely inkább
természet, mint nézet dolga, kettőt tételez fel:
Hogy
az emberek (az eddiginél különbbé)
nevelhetők, s hogy (az eddiginél többre) taníthatók.”
(Németh
László)
|